Skip to main content

Mindig felmerül, hogy hogyan mérjük a SEO sikerét, mi legyen ez a mutatószám? Legyen-e sikerdíj, milyen kulcsszavak rankingjét vizsgáljuk. Segítünk eligazodni!

A keresőoptimalizálás mérőszámai

A SEO eredményeként a releváns kulcsszavakra tudunk behozni látogatókat a keresőkből „ingyen”. Felmerül a kérdés, hogy milyen mérőszámokat érdemes figyelembe venni a keresőoptimalizálás eredményének kiértékelésére? Mi ezeket javasoljuk mérni:

  • kulcsszó helyezés – ranking riport
  • organikus forgalom volumene az analitikában
  • konverzió mennyisége az organikus csatornából

Mennyire megbízhatóak ezek a számok? Mennyire érdemes ezeket figyelembe venni? Van-e értelme a sikerdíjnak?

Kulcsszó helyezés – ranking riport

A kulcsszó helyezés megállapításhoz ranking riportot készítünk, mely során egy program segítségével lekérjük a vizsgált kulcsszó helyezését az adott keresőben. Ez lehet pl. a google.hu, de megoldható YouTube-ra, vagy adott településre is.

A program működése azon alapul, hogy a Google kereső találati listája mindenkinél egyedi. Ez azt jelenti, hogy a Google figyeli a korábbi keresési előzményeid, emailjeid tartalmát, stb. és ez alapján alakítja ki a személyre szabott találati listát. Ezt nevezzük szemantikus keresésnek. A ranking riport segítségével ezen keresési eredményeket tudjuk aggregálni és kiértékelni.

Organikus forgalom volumene az analitikában

Google Analyticsben egyértelműen látszódik, hogy a keresőoptimalizálás hatására megindul az organikus forgalom növekedése. Mivel a SEO hosszú távon hozza meg a hatását, ezért nem várható el, hogy már az első egy-két hétben lássuk az eredményt. Inkább hónapokban, negyedévekben érdemes kalkulálni.organikus-forgalom-novekedes

Konverzió mennyisége, minősége az organikus csatornából

Szintén Google Analytics. Fontos, hogy legyen jól beállítva minden számunkra fontos konverzió (űrlap beküldés, foglalás, telefonszámra kattintás, stb.).

Csak ezek beállítását követően láthatjuk, hogy a SEO eredményeként mennyire tudtunk releváns, konvertáló látogatókat behozni, nem pedig csak olyan látogatót, akinek nem releváns az oldal. Mire gondolunk? Pl. olyan látogatót, aki egy általános kulcsszóra, mint pl. „online marketing” kulcsszóra keres. Ő lehet egy diák, akinek információ kell erről a témáról, de lehet egy olyan marketinges, aki online marketing partnert keres. Ezen különbségeket érdemes jobban definiált, long-tail (több szóból álló) kulcsszóra optimalizálni.

A sikerdíj kérdése

Véleményünk szerint nincs értelme. Ugyanis a SEO sikere nagyon sok mindentől függ:

  • az oldal programozási tulajdonságaitól – mennyire jó az oldalbetöltési sebesség, reszponzivitás, stb.
  • felépítésétől – oldal struktúrája, használhatósága
  • magától a terméktől – lehet egy szuper termék, de ha a konkurensek féláron árulják, akkor nem lesz konverzió az oldalon
  • a szezonalitástól – egy jégpálya keresési volumene télen sokkal nagyobb, mint nyáron
  • a versenytől – a konkurencia is optimalizál
  • a korábbi SEO tevékenységtől az oldalon – volt már dolgunk olyan oldallal, ahol finoman szólva nem minőségi munkát végeztek a linképítésnél, ezért a Google meg is büntette őket – a TOP 5-ös helyezésről visszaestek 40-60 helyezést, ennek a helyrehozása 6 hónapba tellett, de újra visszahoztuk őket TOP 1-5-ös helyre
  • és nem utolsó sorban a Google Algoritmusoktól – lásd a fenti történet.

Ezért a SEO-t nem javasoljuk sikerdíjasan csinálni, mert sok, külső tényezőnek kihatással van rá.

Összefoglalva

Fontosnak tartjuk, hogy a SEO tevékenység méréséhez KPI-okat állapítsunk meg, melyek segítenek abban, hogy munkánk eredményességét ne csak egy mérőszám, hanem egy átfogó összkép alapján értékeljük.

Leave a Reply