Skip to main content

2020 január 28.-án megújult az IKEA weboldala. Mint a világ egyik legnagyobb lakberendezési cégének ez biztos, hogy jelentős lépés volt, hiszen a weboldal minőségén rengeteg minden múlik. Megnéztük, hogy UX szempontból előnyös volt-e a módosítás vagy inkább több hiba lett, mint amennyit ért a módosítás.

Mi az a UX?

Kezdjük az elején és tisztázzuk, hogy pontosan mi az a UX. A UX a user experience design rövidítése, tehát a felhasználói élmény. Nagyon hosszan lehet erről beszélni, de a lényeget most megpróbáljuk egy mondatba tömöríteni: A teljes felhasználói élmény. A hangsúly a teljes szón van, tehát nem csak arról beszélünk UX esetén, hogy egy-egy termék oldal megfelelő-e, hanem az érkezéstől egészen a távozásig vagy bármilyen konverzióig minden kifogástalanul működött-e. Ez alatt értjük, hogy nem volt 404-es hiba, egyértelmű volt merre kell mennie az ügyfélnek, nem kellett felesleges kereséseket indítani az oldalon stb.

Mi lehetett a megújulás oka?

Az IKEA weboldala kissé a 2010-es évek hangulatára hasonlított, mind a teljes kinézetben, mind pedig a főoldalon lévő kreatívok esetén. Ami azért érdekes, mert offline nagyon szép bannereket és egyéb marketing eszközöket tudnak gyártani, valamiért ez a weboldalon nem sikerült.
Összességében azonban nem volt egy rossz oldal, a termékeket viszonylag könnyen meg lehetett találni. Nézzük, hogy ez sikerült-e az új verzióba is.

A főbb változások az IKEA oldalon

IKEA régi slider

Az IKEA régi főoldala slider menüvel

IKEA weboldal átalakítás UX szempontból

Az IKEA új csempés megoldása

IKEA új weboldal UX

Korábban folyamatosan változó kreatívot kapott a főoldalon

Nézzük első körben a főoldalt. Nagyon gyorsan szembetűnik a változás, mert a hagyományos hero sliderekről a csempés megoldásokra váltottak ahol jelenleg főként terméknek álcázott kategóriák vannak. Ez különösebben sose tartottam szerencsésnek, mert a bal oldali legnagyobb csempén egy Hemnes szekrény van 5.000 Ft-tal olcsóbban, de ha elolvassuk a kép alján lévő szövegeket kiderül, hogy összesen 100 termék árát csökkentették és a link egy kampány landingre vezet. Azonban a figyelmetlen vásárlók könnyen tovább görgethetnek azzal a tudattal, hogy számukra nem lényeges ez a fiókos szekrény.
Összességében egyébként bátor döntés, hogy a slider megoldástól búcsúzott az IKEA, alapvetően most ez a trend minden weboldalnál, de megjelenésileg jól sikerült.
Középtájról búcsúzott egy, mindig változó kampány termék, ami a print screenünkön éppen a kék bevásárló táska látható.
Az új verzióba az online vásárlás és házhoz szállítás kapott nagyobb figyelmet. Ez alapvetően egy érthető módosítás, hiszen nem régiben jelentették be, hogy terjeszkedik az átvételi pontok lehetősége vidékre is.

A főoldal pedig kb. ennyi. Még az ötletek és inspirációk rész kapott helyet, de itt is kategória helyett termékekkel találkozunk, ami pedig nem túl szerencsés. Ha rámegyünk a további inspirációs ötletekre, akkor már a jól ismert kategóriák jönnek be amik igazán jól szegmentálják a termékeket. A főoldal legnagyobb problémája véleményem szerint az üresség. Szép, letisztult kinézetet kaptunk, de sokkal kevesebb információval. Korábban innen, kényelmesen elértük az online tervezést illetve különböző szolgáltatásokat, vevőszolgálatot vagy a mobilalkalmazást. Ezek mind hasznosak voltak, ugyanis olyan alap információk jöttek szembe velünk egyből, amik sokaknak lehettek hasznosak. Egy részben ezek a lenti kék sávban most elérhetőek, azonban közel sem egy görgetésre vannak, hanem kattintásokra. Ez felhasználói élmény szempontjából közel sem mindegy.

IKEA régi menük

Ezek a menüpontok hiányoznak a weboldal aljáról

Teljes menü átalakítás

Átalakult a teljes menü elérhetőség. Korábban a slider tetején lévő kék sávból voltak elérhetőek a menük, most azonban a „termékek” menüpont alatt tudjuk kiválasztani a megfelelő kategóriát.
Ez előnyösre sikerült. Nyilván megszokás kérdése, de könnyen és gyorsan érhetjük el a szükséges kategóriákat.

Felhasználói fiók

Úgy néz ki ez még nem sikerült teljesen megújítani, itt még a régi kinézetettel találkozhatunk több felületen. Valószínűleg sietős volt az átadás, így most ezt a részt nem teszteltük, valószínűleg még rengeteg apró hibába futottunk volna bele vagy ha nem, akkor azért, mert még nem élesítették az új verziót.

Összegzés

Az átalakítás nem sikerült rosszul, bár a főoldalon lenne mit javítani. A menüstruktúra jól sikerült és a mobil verzió is jól néz ki. Apróbb hibák biztos, hogy vannak még az oldalon, nem is sikerült még mindent megújítani, de összességében a váltás sikeres volt. A koncepció minden bizonnyal a letisztultság volt és az online vásárlás, házhoz szállítás fókuszba helyezése. Érződik a sok éves tapasztalat és, hogy profi csapattal dolgoztak.
Amennyiben pedig Neked lenne szükséged weboldal átalakításra keress meg minket bátran, kiszúrjuk és kijavítjuk a hibákat a Te oldaladon is! J

Leave a Reply