Skip to main content

A brandről és rebrandingről beszélgettünk Gerbenics Péterrel a 2022. május 12-i webinárunk során. Számos kérdésre kerestük a választ, többek között arra is, hogy:

  • Mi az, hogy brand? Mik a brand elemei?
  • Miért kell rebranding? Mi az, hogy rebranding?
  • Mi a (re)branding folyamata?
  • Mi a márkaszemélyiség, és miért fontos ez?
  • Kinek készül a brand?

Ebben a blog posztban, most összefoglaljuk a legfőbb tudnivalókat, és azokat a gyakorlati példákat is, amiket saját rebranding folyamatunkon keresztül részleteiben is megtapasztaltunk.

Mi az, hogy brand? Mik az elemei?

A brand szót napi rendszerességgel használjuk, de vajon mi a  definíciója? Az alábbi pár sor úgy gondoljuk, ezt jól fejezi ki mindazt, amire a brand hivatott.

“A brand olyan immateriális marketing- vagy üzleti koncepció, amely segít az embereknek azonosítani egy vállalatot, terméket vagy egyént.”

Már ez alapján is meghozhatjuk azt a megállapítást, hogy egy sikeres vállalkozástól egyszerűen nem tudjuk elválasztani a meggyőző és hatékony eszközökkel ellátott márkát. A különleges márka jelenti a potenciális ügyfelekkel azt a kapcsolódási pontot, mely alapján a tölcsér tetejébe kerül valaki.

A brandek élete dinamikusan alakul, ahogyan változik a piac, úgy változnak, fejlődnek ők maguk is. Ez jól tetten érhető az alábbi logók változásában is:

A logók teljes átalakuláson, de egyszerű ráncfelvarráson is áteshetnek. Erre hozhatjuk példaként a Xiaomi logo váltását is, ami potom 300.000 USD-be került a megbízónak.

Persze azért, mert nem akarunk 300.000 dollárt szánni egy logo váltásra, még lehet nagyon sikeres rebranding projektünk. A továbbiakban 3 ötletet adunk arra, hogy is lehet ezt elérni!

A sikeres Rebranding folyamat 3 lépése:

Első szempontA sikeres brand váltás alapja az, hogy valós, tényleges értékeken alapuljon, és ezeket a valós és tényleges értékeket közvetítse az ügyfeleinknek, munkavállalóinknak és partnereinknek is. Ehhez a legjobb módszer az, ha kérdőívvel megkérdezzük az érintetteket (jellemzően munkavállalókat és/vagy ügyfeleket), hogy ők milyennek látnak minket.

Természetesen nem kell mindent elfogadni úgy, ahogyan mondják, a jelenlegi helyzet felmérése után kitűzhetünk olyan szempontokat is, amikben javulni szeretnénk, és az ideális állapotot akarjuk a branddel közvetíteni. A helyzet felmérésének egy konkrét módszere az ellentétpárok kialakítása, amikor két ellentét között kell egy 1-től 10-ig terjedő skálán elhelyezni minket a céget. Ilyen lehet például:

  • prémium / olcsó
  • kicsi / nagy
  • merev / rugalmas
  • stílusos / hagyományos
  • férfias / nőies
  • visszafogott / szókimondó
  • hivatalos / vicces
  • fiatalos / idős
  • unalmas / meglepő
  • progresszív / konzervatív
  • trendkövető / trendteremtő
  • személyes / távolságtartó
  • old school / innovatív

Második szempontEgy brand minőségéhez hozzájárul az, ha vannak visszatérő elemek. Nálunk ez a látás témája köré épül fel. Ha megnézitek a weboldalt, akkor számos olyan címsort és piktogramot láttok,a mely valamilyen módon a látás témájához kapcsolódik. Ez nem véletlen 🙂

Harmadik szempontTonalitás: A grafikai design, és a hozzá kapcsolódó elemek maguktól értetődőek. Kisebb hangsúlyt szokott kapni, de szintén nagyon fontos a hangnem, amiben kommunikálunk az ügyfeleinkkel. Mi ezt így határoztuk meg a magunk részére:

  • Visszafogottabb, de személyes.
  • Fontos, hogy magunkról beszélünk, de erős hangsúlyt kap az ügyfél is, hiszen együtt érjük el a céljainkat, közösen dolgozunk.
  • Mi vagyunk ugyan a szakemberek, de ezt nem hangsúlyozzuk túl, a kapcsolatban a dominancia nem szempont.

Így néz ki egy fullos rebranding folyamat lépésről lépésre:

Felfedező workshop és elmélyülés:
Beszélj a munkavállalóiddal, tarts egy, vagy ha szükséges több workshopot és kérdezd őket a brandetekről. Nekik mi jut eszükbe róla? Erre alkalmas a fent bemutatott ellentétpáros minta is. Merülj el a kapott információkban, keress tendenciákat, összefüggéseket. Jelölj ki célokat is, ahová a brandet el szeretnéd juttatni.

Külső kutatás:
Ismerd meg a közönséged nézőpontját, hiszen ők az egyik csoport, akit az új branddel meg akarsz szólítani. Csinálj egy teljes versenytárs elemzést is! Fontos, hogy az alábbi kérdésekre mindenképpen tudj válaszolni:

  • Mi az, amiben az ő brandjük jobb?
  • Mi az, amit nem csinálnak szerinted jól?
  • Mi az, amivel a saját értékeidet, tőlük megkülönböztetve tudod kommunikálni?

Ezek után érdemes a kulcs ügyfeleidet is megkérdezni. Ők miért választottak téged? Van olyan arculati elem, amit nagyon szeretnek? Mi az ami a vállalkozásodról eszükbe jut? Kérdezz és halgass! Igyekezz nem befolyásolni őket!

Brand stratégia workshop:
Összegezd a kapott információkat és jelöld ki azokat az irányvonalakat, amelyeken tovább haladsz. Ne sajnáld rá az időt, ez képezi minden további lépés alapját!

Brand megalapozása:
Mindezek után jön a konkrét munka a branden. Itt az ideje meghatározni az alábbiakat:

  • Név
  • Pozícionálás
  • Misszió, vízió
  • Értékek
  • Márka archetípus
  • Fogyasztói perszónák és a feléjük irányuló kommunikáció
  • Márkaszemélyiség
  • Tonalitás
  • Kulcs üzenet
  • Szlogen

Lehet, hogy ezek közül, már rendelkezel néhánnyal. Ezeket nem minden esetben szükséges megváltoztatni, azonban arra fontos ügyelni, hogy a régi elemek illeszkedjenek az újonnan megalkotottakhoz.

Vizuális identitás kialakítása:
Ha az elemi részek készen vannak, ekkor érdemes elkezdeni a vizuális elemek márkaszemélyiséghez hű kialakítását. Itt kell kijelölni a logó koncepcióját, a színpalettát és betűtípusokat, valamint a fényképek felületeken való elhelyezésének módját. Hogy ez a cégen belül mindenki számára átlátható legyen, érdemes egy úgynevezett “brand book”, vagyis márka kézikönyv létrehozása. Ez tartalmazza a különböző vizuális elemek megjelenítésének szabályait és az alapvető kommunikációs szabályokat is.

Amiről sokan elfeledkeznek, de fontos létrehozni, az egy teljes vállalati szinten felhasználható prezentációs diasor. Így a cég összes alkalmazottja megfelelő módon lesz képes felhasználni az arculati elemeket.

Összességében elmondhatjuk, hogy a brand kialakítása, vagy átalakítása, azaz a rebranding egy munka és időigényes folyamat. Azonban azt is ki kell mondanunk, hogy egy sikeres vállalkozás számára elengedhetetlen, hogy egy a vállalati tevékenységekhez és szervezeti kultúrához is magasan illeszkedő brand birtokosa legyen. Ha a blogcikk vagy a webinaron való részvétel nem lett volna elég a témában való kiteljesedéshez, az alábbi formon keress minket bátran. Segítünk!

Leave a Reply