A brandről és rebrandingről beszélgettünk Gerbenics Péterrel a 2022. május 12-i webinárunk során. Számos kérdésre kerestük a választ, többek között arra is, hogy:
- Mi az, hogy brand? Mik a brand elemei?
- Miért kell rebranding? Mi az, hogy rebranding?
- Mi a (re)branding folyamata?
- Mi a márkaszemélyiség, és miért fontos ez?
- Kinek készül a brand?
Ebben a blog posztban, most összefoglaljuk a legfőbb tudnivalókat, és azokat a gyakorlati példákat is, amiket saját rebranding folyamatunkon keresztül részleteiben is megtapasztaltunk.
Mi az, hogy brand? Mik az elemei?
A brand szót napi rendszerességgel használjuk, de vajon mi a definíciója? Az alábbi pár sor úgy gondoljuk, ezt jól fejezi ki mindazt, amire a brand hivatott.
“A brand olyan immateriális marketing- vagy üzleti koncepció, amely segít az embereknek azonosítani egy vállalatot, terméket vagy egyént.”
Már ez alapján is meghozhatjuk azt a megállapítást, hogy egy sikeres vállalkozástól egyszerűen nem tudjuk elválasztani a meggyőző és hatékony eszközökkel ellátott márkát. A különleges márka jelenti a potenciális ügyfelekkel azt a kapcsolódási pontot, mely alapján a tölcsér tetejébe kerül valaki.
A brandek élete dinamikusan alakul, ahogyan változik a piac, úgy változnak, fejlődnek ők maguk is. Ez jól tetten érhető az alábbi logók változásában is:
A logók teljes átalakuláson, de egyszerű ráncfelvarráson is áteshetnek. Erre hozhatjuk példaként a Xiaomi logo váltását is, ami potom 300.000 USD-be került a megbízónak.
Persze azért, mert nem akarunk 300.000 dollárt szánni egy logo váltásra, még lehet nagyon sikeres rebranding projektünk. A továbbiakban 3 ötletet adunk arra, hogy is lehet ezt elérni!
A sikeres Rebranding folyamat 3 lépése:
A sikeres brand váltás alapja az, hogy valós, tényleges értékeken alapuljon, és ezeket a valós és tényleges értékeket közvetítse az ügyfeleinknek, munkavállalóinknak és partnereinknek is. Ehhez a legjobb módszer az, ha kérdőívvel megkérdezzük az érintetteket (jellemzően munkavállalókat és/vagy ügyfeleket), hogy ők milyennek látnak minket.
Természetesen nem kell mindent elfogadni úgy, ahogyan mondják, a jelenlegi helyzet felmérése után kitűzhetünk olyan szempontokat is, amikben javulni szeretnénk, és az ideális állapotot akarjuk a branddel közvetíteni. A helyzet felmérésének egy konkrét módszere az ellentétpárok kialakítása, amikor két ellentét között kell egy 1-től 10-ig terjedő skálán elhelyezni minket a céget. Ilyen lehet például:
- prémium / olcsó
- kicsi / nagy
- merev / rugalmas
- stílusos / hagyományos
- férfias / nőies
- visszafogott / szókimondó
- hivatalos / vicces
- fiatalos / idős
- unalmas / meglepő
- progresszív / konzervatív
- trendkövető / trendteremtő
- személyes / távolságtartó
- old school / innovatív
Egy brand minőségéhez hozzájárul az, ha vannak visszatérő elemek. Nálunk ez a látás témája köré épül fel. Ha megnézitek a weboldalt, akkor számos olyan címsort és piktogramot láttok,a mely valamilyen módon a látás témájához kapcsolódik. Ez nem véletlen 🙂
Tonalitás: A grafikai design, és a hozzá kapcsolódó elemek maguktól értetődőek. Kisebb hangsúlyt szokott kapni, de szintén nagyon fontos a hangnem, amiben kommunikálunk az ügyfeleinkkel. Mi ezt így határoztuk meg a magunk részére:
- Visszafogottabb, de személyes.
- Fontos, hogy magunkról beszélünk, de erős hangsúlyt kap az ügyfél is, hiszen együtt érjük el a céljainkat, közösen dolgozunk.
- Mi vagyunk ugyan a szakemberek, de ezt nem hangsúlyozzuk túl, a kapcsolatban a dominancia nem szempont.
Így néz ki egy fullos rebranding folyamat lépésről lépésre:
Felfedező workshop és elmélyülés:
Beszélj a munkavállalóiddal, tarts egy, vagy ha szükséges több workshopot és kérdezd őket a brandetekről. Nekik mi jut eszükbe róla? Erre alkalmas a fent bemutatott ellentétpáros minta is. Merülj el a kapott információkban, keress tendenciákat, összefüggéseket. Jelölj ki célokat is, ahová a brandet el szeretnéd juttatni.
Külső kutatás:
Ismerd meg a közönséged nézőpontját, hiszen ők az egyik csoport, akit az új branddel meg akarsz szólítani. Csinálj egy teljes versenytárs elemzést is! Fontos, hogy az alábbi kérdésekre mindenképpen tudj válaszolni:
- Mi az, amiben az ő brandjük jobb?
- Mi az, amit nem csinálnak szerinted jól?
- Mi az, amivel a saját értékeidet, tőlük megkülönböztetve tudod kommunikálni?
Ezek után érdemes a kulcs ügyfeleidet is megkérdezni. Ők miért választottak téged? Van olyan arculati elem, amit nagyon szeretnek? Mi az ami a vállalkozásodról eszükbe jut? Kérdezz és halgass! Igyekezz nem befolyásolni őket!
Brand stratégia workshop:
Összegezd a kapott információkat és jelöld ki azokat az irányvonalakat, amelyeken tovább haladsz. Ne sajnáld rá az időt, ez képezi minden további lépés alapját!
Brand megalapozása:
Mindezek után jön a konkrét munka a branden. Itt az ideje meghatározni az alábbiakat:
- Név
- Pozícionálás
- Misszió, vízió
- Értékek
- Márka archetípus
- Fogyasztói perszónák és a feléjük irányuló kommunikáció
- Márkaszemélyiség
- Tonalitás
- Kulcs üzenet
- Szlogen
Lehet, hogy ezek közül, már rendelkezel néhánnyal. Ezeket nem minden esetben szükséges megváltoztatni, azonban arra fontos ügyelni, hogy a régi elemek illeszkedjenek az újonnan megalkotottakhoz.
Vizuális identitás kialakítása:
Ha az elemi részek készen vannak, ekkor érdemes elkezdeni a vizuális elemek márkaszemélyiséghez hű kialakítását. Itt kell kijelölni a logó koncepcióját, a színpalettát és betűtípusokat, valamint a fényképek felületeken való elhelyezésének módját. Hogy ez a cégen belül mindenki számára átlátható legyen, érdemes egy úgynevezett “brand book”, vagyis márka kézikönyv létrehozása. Ez tartalmazza a különböző vizuális elemek megjelenítésének szabályait és az alapvető kommunikációs szabályokat is.
Amiről sokan elfeledkeznek, de fontos létrehozni, az egy teljes vállalati szinten felhasználható prezentációs diasor. Így a cég összes alkalmazottja megfelelő módon lesz képes felhasználni az arculati elemeket.
Összességében elmondhatjuk, hogy a brand kialakítása, vagy átalakítása, azaz a rebranding egy munka és időigényes folyamat. Azonban azt is ki kell mondanunk, hogy egy sikeres vállalkozás számára elengedhetetlen, hogy egy a vállalati tevékenységekhez és szervezeti kultúrához is magasan illeszkedő brand birtokosa legyen. Ha a blogcikk vagy a webinaron való részvétel nem lett volna elég a témában való kiteljesedéshez, az alábbi formon keress minket bátran. Segítünk!