Kevés a vásárlód, nem azt csinálják a látogatók az oldalon, amit szeretnél, ezért rossz a konverziós arány a weboldaladon? Akkor jöhet a konverzió optimalizálás. Hogy milyen elemei, lépései vannak, hogyan épül fel? Ezeket vesszük górcső alá.
Mit jelent a konverzió optimalizálás?
A konverzióoptimalizálás igen sok apró részletre kiterjed, de a három legfőbb eleme a
- UX – felhasználói élmény javítása,
- analitikai adatok elemzése, optimalizálása,
- látogatói viselkedés elemzés (pl. Hotjar segítségével)
Célja, hogy felfedezze az oldalon található hibákat, amik akadályozzák, hogy a felhasználóink konvertáljanak az oldalon, azaz teljesítsék az oldal céljait: pl. vásárlás, kosárméret növelés, hírlevél feliratkozás, ajánlatkérés, stb.
Mik a konverzió optimalizálás lépései?
Első lépés a weboldal céljának meghatározása. Tisztában kell lennünk a pontos elvárásainkkal és ajánlott mikro- és makrokonverziókat meghatározni és beállítani. Mikrokonverzió lehet egy pdf letöltés, egy oldalmegtekintés, ami alapján már akár szegmentáltan vissza tudjuk célozni a látogatót, a makrokonverzió pedig egy termék vásárlása, adatmegadás, visszahívás kérés, online bejelentkezés.
Ha megvannak a célok, akkor meg kell vizsgálnunk az analitikai rendszerünket (pl. Google Analytics), hogy ott a konverziók megfelelően be vannak-e állítva, valamint mélyebben elemezni az ott található adatokat, pl. melyik az az oldal, ahol nagy a visszafordulási arány, mely eszközről, operációs rendszerből, böngészőből konvertálnak kevésbé jól a látogatók (lehet, hogy Explorer-ben kevésbé jelenik meg jól az oldal, nem tölt be valamelyik funkciója).
A célok meghatározása előtt érdemes online marketing stratégiát is készíteni, mivel így sokkal hatékonyabban és célzottabb tudunk online kommunikálni a potenciális célközönségünk felé, valamint tudjuk, hogy mivel lehet konverzióra bírni őket.
Tehát ismernünk kell a célközönségünket! Érdemes magunkat az ő helyükbe képzelni, hogy ők hogyan keresnek a mi szolgáltatásunkra/termékünkre, valamint ilyen szemmel megnézni a saját oldalunkat, hogy mi megtaláljuk-e azt az oldalunkon, amire a célközönségünk is keres, valóban könnyen navigálható-e az oldalunk?
Erre nyújt tökéletes megoldást a látogatói viselkedés elemzés, amikor is hőtérképet, scrolltérképet és clicktérképet, valamint egérmozgást követő videókat készítünk a weboldalunk látogatóiról. Ezt elemezve számos olyan érdekes hiba, hiányosság kibukhat, amit javítva máris több konverzió lehet az oldalon.
Pár példa, amivel már találkoztunk:
- volt egy hosszú form, aminek a végén volt egy kötelezően ÁSZF checkbox, amit, ha nem pipált ki a felhasználó, akkor újratöltötte az oldalt a rendszer, jelezve, hogy azt el kell fogadni, viszont egyúttal törölte az összes addig bevitt adatokat – javítva ezt a hibát, a következő időszakban 21%-kal nőtt a konverziós arány
- egy webshopban a kosár folyamatban, a kosárba helyezés után az adatok megadásához nem tudott egyértelműen továbblépni a felhasználó, mivel sem a gomb felirata („Adatok”), sem a helye (kosár összegzés alatt, középen) nem volt megfelelő – a clickmap-en látható volt, hogy a látogatók közép helyett jobb oldalt próbáltak meg ösztönösen klikkelni, ahol nem volt semmi – cserélve a gomb feliratot („Tovább”-ra) és áthelyezve jobb oldalra, a következő időszakban 10%-kal nőtt a bevétel.
Minden változtatást érdemes A/B tesztelni, így láthatjuk, hogy mennyire váltak be az elvégzett módosítások.
A cél tehát, hogy vezessük a látogatót az oldal egyes elemeivel, hogy elvégezze azt, amit szeretnénk. Ezt lehet az oldal felépítésével, grafikai elemeivel (pl. CTA gombok), valamint az oldal szövegezésével.
Mennyi ideig tart a konverzió optimalizálás?
A konverzió optimalizálás egy hosszú folyamat, mivel folyamatosan kell tesztelni és figyelni a visszajelzéseket a változtatásokkal kapcsolatban.
A minimum időintervallum a 2-3 hónap, de ez az esetek többségében tovább szokott tartani, ugyanis itt az elemző, a programozó, a UX-es és a grafikus együtt kell dolgozzon.
Érdekel a konverzió optimalizálás? Vedd fel velünk a kapcsolatot, szívesen segítünk!