Ki ne álmodozna arról, hogy készít egy kimagaslóan jó weboldalt, amit utána felkap a Google, és látogatók ezrei özönlenek az oldalra, a kassza pedig megállás nélkül cseng? Lehetséges ez egyáltalán? Mi a realitás, mit és hogyan lehet elérni? – erről beszélgetettem Bánhegyi Danival, SEO és content marketing specialistánkkal a 2021. február 9-i Digital Sales Webinárunk alkalmával. Ez alkalommal egy nulláról induló projektünket mutattuk be, mert ez az esettanulmány bepillantást engedett abba, hogy mit, mennyi idő alatt és hogyan lehet elérni a keresőoptimalizálással.
A weboldal
Az esettanulmány alapjául a bank24.hr oldala szolgált, ami egy banki hitel összehasonlító oldal a horvát piacon, horvát célközönségnek, természetesen horvátul – ez nem könnyítette meg a dolgunkat! A bank24.hr egy induló oldal, így a nulláról kellet felépíteni, ami SEO szempontjából is jelentős kihívást jelent.
A piac
A piacról azt érdemes tudni, hogy erősen kompetitív, hiszen tőkeerős, sokat költő versenyzőkkel, elsősorban bankokkal kell felvenni a versenyt. Előnyünk lehet a gyorsaság, illetve a rugalmasság, ami kiemelten fontos tényező az interneten folyó versenyben.
Mi kell a SEO-hoz Montecuccoli szerint?
A háborúhoz Montecuccoli szerint 3 dolog, pénz, pénz és pénz kell. A SEO hoz viszont content, content és content kell, bár ezt nem ő mondta, hanem John Mueller, aki viszont a Google-nél foglalkozik a webmesteri trendek elemzésével.
A SEO-nak három fontos ága van: technikai, tartalmi és off-site SEO. Induló oldalról lévén szó, a technikai szempontokat már a fejlesztés során figyelembe vettük, így ezek biztos alapként szolgálnak a továbbiakhoz. A figyelmünk így a tartalmi SEO felé tud fordulni, azaz rendszeresen publikált, újabbnál újabb tartalommal etetjük a Google-t és a célközönséget is. Emellett off-site SEO-t is folytatunk, tehát megfelelően megírt cikkeket publikálunk más oldalakon, ahonnan a linkek a bank24.hr oldalára mutatnak. Ezen cikkeket heti rendszerességgel jelentetjük meg.
Az oldalon levő tartalmat is folyamatosan frissítjük, amire különösen alkalmas a gyakran ismételt kérdések szekció (GYIK).
Az eddig elért hatást az alábbi ábra is jól szemlélteti:
Két érdekesség, amit tanultunk
Volt időszak (néhány hét), amikor elsősorban az oldalon levő tartalmat fejlesztettük, míg máskor a PR cikkek publikálására helyeztük a hangsúlyt. Az eredmények visszamérése során azt tapasztaltuk, hogy mindkét tevékenység javított az oldal helyezésein, azonban a saját oldalon publikált tartalmak a vizsgált időszakban 37%-os forgalomnövekedést eredményeztek, míg a PR cikkek készítése csupán 29%-t hozott.
Google Ads kampányokat is folytattunk ezalatt az időszak alatt, de nem folyamatosan. Amikor szüneteltek a kampányok, akkor érzékelhetően csökkent a forgalom is. A helyezések nem romlottak, tehát nem az történt, hogy a Google „megsértődött” és lerontotta a helyezéseket, hanem a csökkenés oka elsősorban az volt, hogy fizetett hirdetések hiányában kevesebb új látogató talált rá az oldalra. Ezt alátámasztja az a tény, hogy az organikus forgalomban nagyobb a visszatérő látogatók aránya (7%), míg a Google Ads forgalmi forrásban ez csupán 1%. Ez nyilvánvalóan jelentős részben köszönhető a Google perszonalizált találati listájának, amin a találati sorrendben előrébb kerülnek azok az oldalak, amelyeket korábban már felkerestünk. Tehát a tanulság még egyszer: a Google Ads hirdetések kiesése azt eredményezte, hogy az organikus keresésekben is kevesebben találtak ránk.
Az oldal elérésének növekedésével párhuzamosan számíthatunk arra, hogy az organikus forgalmon belül is nőni fog az új látogatók aránya.
A felhasználói élmény szerepe
A Google már régóta hangsúlyozza, hogy a felhasználói élmény a legfontosabb a találati sorrend összeállításakor, és itt nemcsak a technikai jellemzők, hanem sokkal inkább a tartalom hasznossága számít. Ugyanakkor mi azt tapasztaltuk, hogy az oldal szebbé, barátságosabbá tétele önmagában is növelte az organikus forgalmat (és természetesen a konverziókat is). Ennek magyarázata lehet az, amit a Google „visszatérési időnek” hív: A találati oldalon a Google figyeli, hogy amikor rákeresünk valamire és rá is kattintunk egy találatra, akkor mennyi idő után térünk vissza ugyanazzal a kereséssel; ha gyorsan, akkor az azt mutatja, hogy nem találtuk meg, amit kerestünk, tehát az oldal nem igazán releváns az adott kulcsszóra – ekkor a Google hátrébb sorul bennünket. Ha sokára (vagy soha) nem térünk vissza, akkor az egy jelzés a Google-nek, hogy az adott oldal igenis releváns az adott keresésre, így a helyezésünk javulni fog. Tanulság: törekedjünk arra, hogy a látogatók lehetőség szerint minden információt megtaláljanak az oldalunkon az adott témakörben, és minél több időt töltsenek el ott!
Hivatkozások:
Az esettanulmányban bemutatott oldal: bank24.hr
Akit érdekel kicsit bővebben, hogy John Mueller mit mond a tartalomról: https://www.seoquake.com/blog/content-and-ranking/
És akit az érdekel, hogy Montecuccoli mit mond a háborúról: https://mult-kor.hu/cikk.php?id=11189
Te is szeretnél több száz organikus látogatót az oldaladra havonta egy friss oldallal? Vedd fel velünk a kapcsolatot, segítünk!