Skip to main content

2021.09.16.-i webinárunk során – többek között – beszélgettünk a keresési kampányok alapvető építőköveiről, a kulcsszavakról. Az ott elhangzottakat foglaljuk össze ebben a cikkben. Kezdjük rögtön egy gyakorlati tanáccsal!

Ne vedd egy kalap alá a kulcsszavakat, hanem relevancia és teljesítmény alapján csoportosítsd őket, és ezt használd fel a kulcsszó szintű optimalizáláshoz! Az optimalizálás módja pedig az, hogy a rendelkezésre álló büdzséből először kimaxolod a leghatékonyabb kulcsszó csoportot, majd a következő leghatékonyabbat, és így tovább az egyre kevésbé hatékony kulcsszó csoportok felé, amíg el nem fogy a büdzsé.

És akkor most nézzük meg, mit is jelent ez a gyakorlatban.

A keresés anatómiája

A kulcsszókutatás a keresés alapú kampányok tervezésének első lépése. Valljuk be, hogy ez egy kicsit uncsi tevékenység, aminek az eredménye is egy kicsit uncsi, de annál fontosabb táblázat! A kulcsszó kutatás ugyanis meghatározza a keresés alapú kampányok eredményességét.

Tévhit azt gondolni, hogy minden kulcsszó egyformán hatékony és fontos! És az is tévhit, hogy az első keresés általában már vásárlást is eredményez. Gondoljunk csak vissza arra, hogy mi hogyan keresünk:

  • Először általános kulcsszavakkal indítunk, amikor ismerkedünk a témával (pl.: női nyári ruhák).
  • Amikor már kiválasztottunk 1-2 márkát, akkor már célzottabban, konkrétabban keresünk, ami során brand neveket használunk.
  • Amikor megvan a konkrét ruha márka és modell is, akkor már célzottan azt keressük a neten, esetleg összehasonlítjuk az árakat egy árösszehasonlító oldalon.

Tehát a termékkeresés során egyre konkrétabb kulcsszavakat használunk, és értelemszerűen minél pontosabb a keresés, annál nagyobb lesz a valószínűsége a vásárlásnak is.

A keresés során számos oldalt meglátogatunk, és valószínűleg azt az oldalt, ahol végül vásárolni fogunk, többször is megnézünk. Jellemzően nem az első látogatás alkalmával történik a vásárlás. Természetesen alacsonyabb elkötelezettséget kívánó esetekben (pl.: érdeklődő form kitöltése) nagyobb az esélye annak, hogy már az első látogatás alkalmával konverzió történik.

A kulcsszavak struktúrája

A fentiekből látható, hogy a számunkra releváns keresések eltérő üzleti potenciállal rendelkeznek, amelyeket az alábbi ábrával lehet talán a legjobban szemléltetni:

Az ábra alapvetően a következőt mutatja be: minden piacra elmondható az, hogy a kulcsszavak hatékonysága úgy épül fel, ahogyan a hagymának a rétegei: belül vannak azok, a nagyon pontosan beírt keresési kulcsszavak, amelyekre kevés keresés van, de nagyon jól konvertálnak, és ahogyan haladunk kifelé, már egyre általánosabb kulcsszavak következnek, amelyekre ugyan egyre több keresést indítanak, viszont egyre gyengébben konvertálnak.

A kulcsszó alapú optimalizáció

A fentiek alapján a kampányokat a kulcsszavak szempontjából így lehet a legjobban optimalizálni:

  1. Először használd a legjobban konvertáló, pontos kulcsszavakat. Ezek jellemzően brand és/vagy konkrét termék neveket tartalmazó kulcsszavak. Ezek a kulcsszavak jellemzően szép arányban hozzák az üzletet, viszont a volumennel nem biztos, hogy elégedett leszel, hiszen ezekre a kulcsszavakra jellemzően kevés keresés van.
  2. Ha a konverziós aránnyal elégedett vagy, és szeretnéd növelni a volument, akkor következnek a közepesen hatékony, ámde nagyobb keresés mennyiséggel rendelkező kulcsszavak. Példánkban a brandelt termékkategória keresések tartoznak ide.
  3. Ha még tovább akarod növelni a volument, esetleg a márkád megismertetése a cél, akkor jöhetnek az általános keresések. Így nagy forgalmat tudsz terelni a weboldalra, de a konverziós aránnyal nem leszel elégedett. Azt viszont eléred, hogy nagy tömegek ismerjék meg a termékedet.

A kulcsszó alapú optimalizáció tehát egy folyamat, ami során az eredményesség és a volumen között próbáljuk az optimális szintet elérni. Ez természetesen egy folyamatosan változó egyensúlyi állapot, hiszen a keresési volumenek általában ingadoznak, így adott büdzsé mellett az egyensúlyi pont is mindig máshol van.

Leave a Reply