A linképítés keresőoptimalizálási tevékenységünk egyik fontos pontja kell, hogy legyen. Ha őszinték akarunk lenni, akkor linképítés nélkül nem lesz tartós és jó eredményünk a találati listán. Bár már évek óta köztudatban van a jelentősége, sokan még mindig nem foglalkoznak vele és nem értik hol maradnak az eredmények.
Az eredmények márpedig linképítés nélkül nem fognak jönni. Vagyis ezt így kijelenteni nem szabad, mert attól függ, hogy milyen területen tevékenykedünk. Ha a témánk egyedi és még soha senki nem írt olyan jó minőségű cikket, mint mi, akkor elképzelhető, hogy linképítés nélkül is jó eredményeket tudunk elérni.
Azért valljuk be az egy ritka helyzet, amikor mi írunk egy olyan cikket, amivel nem kell versenyeznünk senki mással és óriási organikus forgalmat is kapunk a cikknek köszönhetően.
Ugyanis érdemes tisztázni, hogy tulajdonképpen mire is építünk linkeket:
- Termékre
- Kategóriára
- Blog cikkre
- Főoldalra
- Brand kifejezésre
Millió lehetőség van és egyikre sem lehet azt mondani, hogy nem szükséges. A linképítés során mindig fontos, hogy meghatározzuk mi legyen a cégoldalunk. Na de kezdjük az elején.
Mi is az a linképítés?
A linképítés nagyon egyszerűen összefoglalva: egy külső oldalon lévő hivatkozás, amely a mi weboldalunkra mutat. Ugye milyen egyszerű, mit írogatunk erről ilyen hosszan? Bárcsak ennyire egyszerű lenne, picit viszont komplexebb kivitelezésről van szó.
Miért fontos a linképítés?
A Google illetve az egyéb keresőmotorok számos SEO szempont alapján hasonlítják össze weboldalunkat. Például, hogy milyen hosszú a tartalom, mennyi a kulcsszavak aránya, milyen az olvashatóság és még sok más. Na de ha minden tényezőben egyforma egy adott oldal, mi alapján tud dönteni a Google, hogy melyik az értékesebb és melyik kerüljön az első vagy a második helyre?
Itt jön be a képbe a linképítés fontossága. Ugyanis a Google szemében az a weboldal az értékesebb, amelyre több különböző külső oldal hivatkozik. Természetesen nem csak a mennyiség, de a relevancia és a hivatkozó domainek ereje is jelentős befolyásoló tényező.
Szoftver nélkül nem fog menni
Honnan fogom megtudni, hogy egy adott cégnek mennyi rámutató linkje van? Nos, szoftverek nélkül nem fog menni ezeknek az ellenőrzése. Számos különböző SEO szoftver érhető el az interneten, amely megmutatja egy adott oldal rámutató linkjeit. Ne lepődj meg, ahány szoftver, annyi eredmény. Minél nagyobb kapacitást szán rá egy adott SEO szoftver, hogy feltérképezze az új tartalmakat és a benne rejlő linkeket, annál pontosabb eredményt kapsz. Ilyen például az ahrefs is, ami önmagában több, mint egy sima linkelemzési eszköz, számos hasznos funkciója van.
Egyébként egy ilyen SEO szoftver nem olcsó, általában marketing ügynökségeknek van csak magasabb hozzáférési csomagjuk, mivel egy önálló KKV nem tud ekkora büdzsét biztosítani mindössze egy szoftverre.
Az ahrefs segítségével megtudhatunk számos hasznos információt egy oldalról linképítési szempontból. Nézzük mik ezek és tegyük rögtön hozzá azt is, hogy miért fontos:
Backlinks: A backlinkek összes számát mutatja meg.
Broken backlinks: A weboldalra mutató törött linkeket mutatja meg. Például, ha korábban megjelentünk egy oldalon egy cikkben, de az ott használt oldalunk azóta megszűnt, az itt fog megjelenni. Ilyenkor az a link nem ad számunkra erőt.
Referring domain: A referring domain a hivatkozó domain számát mutatja meg. Ez azért fontos, mert a backlinkek és a referring domain statisztikáknál különböző számokat láthatunk. Egy oldalnak ugyanis több aloldalán is megjelenhetünk, míg utóbbi a domainek mennyiségét veszi figyelembe.
Anchors: A horgonylink, amire kattintva jutsz el a céloldalra. Nagyon fontos, hogy milyen horgonylinket adunk meg. A linképítés egyik legfontosabb pontja.
Referring IPs: A változatos IP címek szintén fontos tényező a Google számára. Tehát ha például egy kiadóval szerződünk, aki megígéri, hogy 20 oldaláról kapunk linket, akkor annak értéke alacsonyabb lehet, ha mindegyik ugyanazon az IP címen helyezkedik el.
Linképítési technikák
A linképítést tehát minden vállalkozás számára érdemes lehet elkezdeni. Itt már csak az a kérdés, hogy hogyan. A linképítés számos módon indítható el, íme néhány példa:
#1: Partnereinkkel való együttműködés
Bizonyára már a vállalkozás indulásakor vannak ismerőseink, partnereink, akik rendelkeznek weboldallal. Ez egy olyan lehetőség, amit nem érdemes kihagyni. Tegyetek ki egy-egy cikket a másikról, amelyben elhelyeztek egy-egy linket.
#2: Újságírói kapcsolatok
Amennyiben esetleg rendelkezünk komolyabb újságírói kapcsolatokkal feltétlen érdemes ebbe az irányba is elindulni. Egy jó cikkért ők is harapnak.
#3: Direkt vásárlás
Lehetőség van egy-egy médiumtól linkvásárlásra is, amivel általában egy gond van: rendkívül drága. Az ilyen médiumok akkor tudnak jobb árajánlatot adni, ha van egy kötött szerződésük, amin keresztül hosszú távon biztosítanak valakinek linkeket, nyilván sokkal magasabb összegért, de ott azt a költséget nem egy cégnek kell megfizetnie.
Mi a gond a random linképítéssel?
A Google számára a linképítésben fontos, hogy egy folyamatos tevékenység legyen. Ha egyik hónapban megjelenik 3 backlink, majd a következő 2 hónapban egy sem, annak akár negatív hatása is lehet. Ezért érdemes feltétlen olyan linképítésbe kezdeni, ahol van tervünk. Na de pontosan milyen tervet érdemes létrehozni a linképítés elkezdése előtt?
Linképítés: a tervezés rendkívül fontos
Mielőtt tehát bármelyik oldalon megjelenítenél X ezer forintért vagy akár ingyen cikkeket, érdemes felkészülnöd és tudnod, hogy mire számíthatsz az adott backlinktől. Előrébb jutottál vele? Hátrébb sorolt esetleg a Google? Még később tudod meg az eredményét? Bármelyik is igaz, akkor jó, ha tudsz rá választ. Ellenkező esetben teljesen vakon leszel a folyamat közben.
Ezeket tervezd be a linképítés folyamatába
Nézzük tehát, hogy melyek azok a pontok, amiket érdemes figyelembe venned már a linképítés nulladik pontjától.
#1: A linképítés hossza: Mennyi ideig tervezel linkeket publikálni? Érdemes hosszabb távon gondolkodni, kb. 1 évben. Azonban a pontos időszak az alapján mondható meg, hogy milyen kulcsszavakra kezdenél el linkeket építeni.
#2: Kulcsszavak: Milyen kulcsszavakra szeretnéd elindítani a linképítést.
#3: Végoldalak: Legalább annyira fontos meghatároznod, hogy melyik végoldalt érdemes támogatnod a linkkel.
FONTOS: Itt érdemes egy igen nagy előzetes elemzést csinálni arra is, hogy jelenleg a Google miként látja a weboldalad. Előfordulhat, hogy te egy bizonyos végoldalt látsz relevánsnak a témában, de a keresőmotorok szerint nem így van. Ez több szempontból is problémás és feltétlen orvosolni szükséges. A kategória struktúrát, valamint a teljes weboldalt érdemes első körben optimalizálni, ahhoz, hogy a linképítést hatékonyan tudd elkezdeni.
#4: Publikáló oldalak felkutatása: Ideje megtalálni a legjobb ajánlatokat. Megkeresni azokat a weboldalakat, amelyek vállalják a cikkeid megjelenését. Érdemes két csoportba szedni: akik ingyen csinálják és akik pénzért. Fontos, hogy a megjelenési költség mindig extra díjként jelenik meg.
#5: A megjelenési oldalak értékelése: Tudod, hogy melyik oldalt érdemes választanod? Miért? Mitől jobb számodra az egyik, mint a másik. Mindkettő „erősnek” tűnik, nem igaz? Nos, erre érdemes metrikát használni, ahhoz, hogy a legkevesebb pénzért a legtöbb SEO erőt kapd.
#6: Eredmények elemzése: Fontos az is, hogy nyomon tudd követni az eredményeket és tisztába legyél, hogy melyik tevékenységednek köszönhető az esetleg javulás.
A Vieeye online marketing ügynökség a linképítés teljes folyamatában végig kísér és segít számodra a leghatékonyabb oldalakat megtalálni, a legolcsóbban. Érthető és világos metrikánknak köszönhetően te is tudni fogod, hogy honnan hova jutunk el a folyamat végére.
Mit kell tapasztalnod egy sikeres linképítés után?
Egy sikeres linképítés alapvetően kettő dologgal jár:
- A kulcsszó pozíció javulása
- Az organikus forgalom növekedésével
Ha egyiket sem tapasztalod, minden bizonnyal rosszul sikerült a linképítés.
Ha csak az egyiket, akkor nem megfelelő volt a stratégia. (Például nem jó kulcsszóra történt a linképítés.)
Érdemes egyedül neki állni a linképítésnek?
Alapvetően, aki nekivág a linképítésnek szinte biztos, hogy tapasztalni fog eredményeket. Minden bizonnyal elkölt majd jó pár tízezer forintot azért, hogy minőségi oldalakon jelenjen meg.
Amit a Vieeye-nál tapasztalunk az az, hogy olyan ügyfelek keresnek meg minket, akik megpróbálták egyedül, de nem voltak elégedettek az eredményekkel. A befektetett összeghez képest nem hozott akkora eredményt a folyamat. Itt általában mindig megtaláljuk a hibát. A weboldallal van gond, hibás volt a stratégia, nem jó kulcsszót választottak vagy a megjelenési oldalak minősége volt katasztrófa.
Bármennyire is egyszerűnek tűnik a linképítés (hiszen röviden csak egy másik oldalon kell elhelyezni a linkünket) ahhoz, hogy sikeresek legyünk és jobbak a versenytársainknál egy jó stratégiát kell követnünk és nem hibázhatunk annak egyik elemében sem. Ehhez pedig megfelelő tapasztalat és a folyamat nyomon követése szükség.
Amennyiben úgy érzed, hogy szeretnél sikeres linképítési kampányt, keresd bizalommal a Vieeye csapatát!