Skip to main content

Milyen változások várhatóak a Google háza táján és hogyan érintik ezek a hirdetőket? Többek között erről beszélgettünk Besenyei Zsuzsival a 2021. május 27-i webináriumunk során, mely beszélgetésnek a legfontosabb megállapításait az alábbiakban foglaljuk össze.

Google Ads változások

A közeljövőben  a Google csökkenteni fogja a kulcsszó egyezési formák számát (konkrétan a módosított általános egyezést vezeti ki), ami azt jelenti, hogy a kampánymenedzsernek kevesebb lehetősége lesz finomhangolni a kulcsszavakkal kapcsolatos beállításokat, és nagyobb szerepet kap a Google algoritmus. Egy példán keresztül megvilágítva: ha az “eladó házak” kulcsszóra hirdetünk, akkor a jövőben a hirdetésünk az “eladó budapesti családi házak” keresésre is meg fog jelenni, ami bizonyos esetekben jó lehet, de összességében csökkennek a kulcsszó optimalizálási lehetőségeink.

google ads változások 2021

Nagyobb felelősség hárul a jövőben a PPC menedzserekre

További, egyértelműen negatív változás, hogy a Google Ads kevesebb keresési kifejezést fog mutatni –  amiket korábban arra használtunk, hogy a számunkra nem releváns kereséseket kizárjuk. Például, ha “személyi kölcsön” témában hirdetünk, akkor célszerű kizárni az olyan keresést, hogy “személyi kölcsön bar listásoknak”, mert ezek a keresések üzletileg nem relevánsak a számunkra. Nos, ezekből a kizárható kulcsszavakból lesz kevesebb, ami egyértelműen a kampányok teljesítményét fogja rontani.

Nagyobb teret kap az algoritmus, csökken a keresési kampányok finomhangolási lehetősége. Így aztán még nagyobb felelősség hárul a PPC menedzserekre, hogy minél pontosabban használják ki a megmaradó célzási lehetőségeket.

Változások a sütik (cookie-k) kezelésében

A Google Chrome-ban 2022-re kivezetésre kerülnek a harmadik féltől származó cookie-k (magyarul: sütik). A téma igen összetett és technikai, haladjunk sorjában: először is tisztázzuk, mit jelent a harmadik féltől származó (third-party) cookie fogalma.

Ha meglátogatok egy weboldalt, és az lerak egy sütit a gépemre, akkor az egy első féltől származó (first party) cookie. Jellemzően hirdetési rendszerek (pl.: Google Ads, Facebook, RTB rendszerek) azok, amelyek ilyenkor szintén elhelyezhetnek egy sütit a gépünkön, és ez a süti ilyenkor harmadik féltől származó sütinek minősül (hiszen nem én raktam le a sütit, de nem is az általam meglátogatott weboldal, hanem egy harmadik alkalmazás). Ezek a rendszerek azért csinálják ezt, hogy a felhasználót be tudják azonosítani és/vagy kategorizálni a viselkedése és a tartalomfogyasztási szokásai alapján.

google chrome cookie változásokVáltozik, de nem omlik össze a követések és célzások rendszere

Más szóval, ezek a sütik a felhasználók követését szolgálják, és személyre szabott hirdetések küldését teszik lehetővé a későbbiekben, akár más weboldalakon keresztül.

Nos, pont ezek a third party cookie-k azok, amelyeket a Google a jövőben nem fog engedélyezni a saját böngészőjében (Chrome). Helyette az történik, hogy az adott felhasználót anonimizálva érdeklődési és egyéb szempontok alapján kialakított csoportokhoz rendeli hozzá, és a későbbiekben a Google ez alapján fog hirdetéseket indítani rájuk (az ezen az elven működő új algoritmus neve egyébként FLoC – Federated Learning of Cohorts, melynek kifejlesztése a Google Privacy Sandbox projektjének része).

Ennek az új eljárásnak számos következménye lesz:

  1. A konkurens hirdetési rendszerek hatékonysága csökkenni fog (szerintem valójában a Google-nek ez a fő célja ezzel a fejlesztéssel)
  2. A felhasználók személyes beazonosíthatósága csökken, tehát az adatvédelmi elvárások jobban teljesülnek (ez az, amivel a Google népszerűvé akarja tenni ezt a változást)
  3. Ugyanakkor van rögtön egy ellenérv is felhasználói oldalról: a felhasználói viselkedések alapján olyan csoportok is létrejöhetnek, amelyek nem biztos, hogy előnyösek adatvédelmi szempontból: például vallási csoporthoz való tartozás, vagy rossz anyagi helyzetre utaló csoport jellemzők
  4. A felhasználói viselkedésre alapuló célzás pontossága várhatóan csökkenni fog (bár a Google már teszteli az új algoritmus működését, és ha hihetünk az eddigi eredményeknek, akkor alig észrevehető lesz a változás. Mi még szkeptikusak vagyunk ezügyben)

A webanalitika új dimenziója: Google Analytics 4

Már egy ideje elérhető a Google Analytics következő verziója, a GA 4. Ez alapvető változásokat hoz a sokak által használt webanalitikai rendszerben: egyrészt üzlet-orientáltabbá válik, másrészt új fogalmakat is bevezet. A mérések események köré épülnek fel (szemben a mostani látogatás központú mérőszámokkal), ami olyan, sokak által használt mutatószámok kivezetésével jár együtt, mint amilyen például a visszapattanási arány (bounce rate).

A riportok száma és típusa is drasztikusan megváltozik: sokkal kevesebb lesz a rendszerben alapból elérhető riportok köre, míg több lehetőség lesz saját, személyre szabott riportok létrehozására. Összességében, a GA4-gyel a jelenlegi Universal Analytics verzióhoz képest egy személyre szabottabb, üzlet-orientáltabb webanalitikai rendszert vehetünk használatba.

Az új GA4 menü (bal oldalon) és a régi Universal Analytics menü (jobb oldalon). Figyeljük meg, mennyire üzletiesebbek a bal oldali menüpontok!

Keresőoptimalizálás

2021 június közepén várható a Google idei nagy SEO dobása: A Page Experience algoritmus, ami az adott weboldal felhasználói élményét vizsgálja, és ezt a tényezőt is bevonja a találati oldal sorrendjének meghatározásába. Itt jellemzően olyan faktorok szerepelnek, amiket eddig is használt a Google a találati rangsor megállapításakor, az újdonság az, hogy ezek a szempontok egy csokorba összegyűjtve immáron önálló hatással bírnak.

core web vitals bevezetésEllenőrizzük, hogy megfelelünk-e a Core Web Vitals elvárásainak

Változás továbbá, hogy a weboldal gyorsaságával összefüggő tényezőt a jövőben sokkal inkább felhasználói szempontból vizsgálja a Google; például nem a weboldal általános betöltődési sebességét vizsgálja, hanem azt, hogy a legnagyobb tartalmi elem mennyi idő alatt töltődik be, hiszen ez az, ami igazán érdekes a felhasználó számára. Az például, hogy a lábléc mennyi idő alatt töltődik be, kevéssé releváns.

Az algoritmusfrissítés hatása előre megjósolhatatlan, amit tennünk kell, az az, hogy aktívan vizsgáljuk a helyezések változását, és ha romlást tapasztalunk június második felében, akkor alaposan megvizsgáljuk weboldalunk felhasználói élményét.

 

Hivatkozások:

Google Privacy Sandbox

Magyar nyelvű tájékoztató a Google Analytics 4 újdonságairól

Leave a Reply