2021. június 24-i webinárunk során arról beszélgettünk Stotz Balázs kollégánkkal, hogy milyen szempontokra kell figyelnünk egy weboldal tervezése és fejlesztése során, ha a későbbiekben konverziót és értékesítést várunk el a honlaptól. A fél órás beszélgetés során elhangzott tanácsokból fogunk mazsolázni az alábbiakban.
A legfontosabb SEO szempontok egy weboldal tervezésekor
Egy weboldal készítése során számos olyan tényező van, amelyre figyelemmel kell lennünk, ha azt akarjuk, hogy az oldalunk jól teljesítsen SEO szempontból.
- Technológiai kérdésnek tűnik, de nagyon is üzleti vonatkozása van: a programozáshoz választott technológia legyen olyan, amit a Google “jól olvas”. Különösen a régebbi, Javascript alapú technológiák esetében szokott lenni olyan probléma, hogy a Google nem tudja bejárni az oldalt, vagy nem látja azt, így egyáltalán nem is jelenünk meg a keresőben, vagy csupán a weboldalunk néhány aloldala. Bővebben a bejárható weboldalról itt olvashatsz.
- Fontos, hogy rendelkezzünk egy jól átgondolt, átlátható oldalstruktúrával, sitemap-el. Ezáltal logikusan és tudatosan tudjuk felépíteni, hogy az adott weboldal szerkezete és fő útvonalai, amelyeket a felhasználók bejárnak, hogyan nézzenek ki. Tipp: a sitemap-ek készítéséhez mi a Gloomaps ingyenes alkalmazást használjuk. Ide tartozik a belső linkstruktúra kérdésköre is, ami egy fontos SEO fogalom. A tudatosan átgondolt és felépített belső linkstruktúrára példa a Bank360 oldala, ahol a blogokban elhelyezett posztokban mindig van egy link, ami a kalkulátorra mutat. A kalkulátor az oldal “fő terméke”, ezért a posztokban elhelyezett linkek mind ezt az oldalt erősítik. Ez egy olyan minta, amit könnyen le tudunk követni a saját oldalunkon.
- Kiemelt szerepe van a külső hivatkozásoknak is, hiszen ezeket a különböző kereső szolgáltatások jelentős arányban figyelik. Fontos, hogy NE jelenjenek meg 404-es hibaoldalak, hanem a kifelé irányuló linkek minden esetben vezessenek egy tényleges oldal felé (ez lehet akár korábbi felület, vagy egyes esetekben a weboldal egy másik tartalma, esetleg kezdőoldala is).
- Egy gyakori hiba, amit a weboldal élesítésekor szoktak elkövetni: a Google által már beindexelt url-eket 301-es átirányítással át kell irányítani az új oldal megfelelő url-jeire. Ha ezt nem tesszük meg, akkor azt tapasztaljuk, hogy az új oldal élesítésével a korábbi SEO forgalmunk nullára zuhan!
És a weboldal sebessége?
A weboldal sebessége egy kritikus szempont mind a felhasználó, mind a Google szempontjából, és egyre több szó is esik róla. A Google is, és más szolgáltatók is kínálnak eszközöket a weboldal sebességének a mérésére, mi is szoktunk ilyen eszközöket használni. Ugyanakkor fontos látni, hogy az eszközök mutatta sebesség és a felhasználói élmény gyakran nem egyezik meg. Erre jó példa a Telex hírportál, ami felhasználói szemmel igen gyors (különösen mobilon!), azonban a Google Page Speed Insights szerint mindössze 14 a sebességindexe mobilon (2021, június 28-i mérés szerint).
A weboldal tervezés és a PPC kapcsolata
Egy oldal elkészítése során érdemes felkészülni arra, hogy a későbbiekben lesznek PPC kampányaink, amelyeknek az eredményeit számszerűsíteni szeretnénk majd, hiszen egy PPC kampány során az egyik legmeghatározóbb szempont a mérhetőség. A mérhetőséget azzal tudjuk támogatni, ha megfelelő köszönő oldalaink vannak, és ezek lehetőség szerint egyedi url-ekkel rendelkeznek.
Figyelembe kell vennünk a Google Ads minőségi mutatóját is, hiszen egy PPC kampány eredményességét nagyban befolyásolja a landoló oldal minősége. Törekedjünk tehát arra, hogy a landoló a Google Ads minőségi mutatójának 1-10-es skáláján a lehető legjobb helyen szerepeljen. Javasolt akár egyes kampányoknál külön landolókat is létrehozni, hiszen ezek célja elsősorban, hogy a látogatót rávegye a konverzióra.
A weboldal konverziója
Egy landoló oldal konverziója számos tényezőtől függ, itt az alábbiakban bemutatunk 6 olyan konkrét elemet, aminek a kutatások szerint konverziónövelő hatása van:
- Korlátosan elérhető a termék: Olyan legyen a termék, amely nem korlátlanul elérhető. Erre jó példákat láthatunk a Booking.com oldalán („Már csak egy szoba maradt!”) vagy a Wizzair fapados légitársaságnál (“Ezen az áron már csak 3 ülés maradt”)
- Kommunikáljuk azt, hogy az adott terméket már sokan választották
- Tanúsítványok elhelyezése a weboldalon, például: Az év honlapja vagy Megbízható vállalkozás
- Az is előnyös, ha ismert személy, vagy brand ajánlja a terméket
- “Most vagy soha érzés”: ha a látogató nem csap le a termékre, akkor ez a lehetőség örökre elúszik a számára, ilyenek például a visszaszámlálós akciók (“Már csak 3 óra 24 percig él az akció“)
- Valamilyen ingyenesség biztosítása a felhasználónak, például: ingyenes kiszállítás.
Hivatkozások, hasznos linkek: